Penyanyi Malaysia Siti Sarah Meninggal Usai Melahirkan-Melawan COVID-19

Tim detikcom - detikHot
Selasa, 10 Agu 2021 11:04 WIB
penyanyi Siti Sarah meninggal dunia
Siti Sarah meninggal dunia. Foto: Instagram Shuib Sepahtu
Jakarta -

Kabar duka datang dari Negeri Jiran, Malaysia. Salah satu penyanyi asal negeri tersebut meninggal dunia. Dia adalah Siti Sarah.

Kabar duka ini disampaikan oleh sang suami, Shuib Sepahtu, dalam Instagram miliknya. Dalam Instagram miliknya, Shuib meminta doa dan mengirimkan bacaan surat Alfatihah kepada semua orang.

"Bidadari syurga sy pergi buat selamanya. Mohon sedekahkan AL FATIHAH," tulis Shuib dalam Instagram miliknya.

Sesaat kemudian, banyak yang memberikan ungkapan duka dalam Insatagram miliknya.

"Innalillahi wa inna ilaihi rajiun..yaAllah hadiahkan syurga Firdaus buat @sitisarahraissuddin ..insyaAllah keluarga orang beriman akan bersama kembali dalam syurga Firdaus," komen Ebit Law.

"Al-fatihah.. Allah sayang Kak Sarah.syurga tempamu kakak amin ya rab ya mujib," komen akun zul****.

[Gambas:Instagram]



"Innalillahiwainnailayhirojiuun.. semoga roh arwah ditempatkan dikalangan hambaNya yang beriman dan beramal soleh.. insyaAllah kalian bertemu lagi di syurga.. salam takziah buat kau sekeluarga,ib," tutur akun Alif Satar.

Tak hanya itu, penyanyi Siti Nurhaliza juga mengucapkan bela sungkawanya atas kepergian Siti Sarah. Hal tersebut terlihat dalam Instagram milik Siti Nurhaliza.

[Gambas:Instagram]



"'Yaa Allah, ampunilah, rahmatilah, bebaskanlah dan lepaskanlah dia. Dan muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah dia. Dan muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah jalan masuknya, cucilah dia dengan air yang jernih lagi sejuk, dan bersihkanlah dia dari segala kesalahan bagaikan baju putih yang bersih dari kotoran, dan gantilan rumahnya dengan rumah yang lebih baik daripada yang ditinggalkannya. Masukkanlah dia ke dalam surga, dan lindungilah dari siksanya kubur serta fitnah nya, dan dari siksa api neraka.' Aamiin ya rabb," tulis Siti Nurhaliza.

Siti Sarah sempat berjuang melawan COVID-19 dalam keadaan hamil. Siti Sarah kemudian melahirkan dengan menjalani operasi caesar. Ia terpaksa menjalani tindakan medis tersebut karena kondisinya terus menurun.

Selama menjalani perawatan di rumah sakit, sang suami terus memberitahukan kondisi Siti Sarah. Terlihat Siti Sarah menggunakan oksigen dalam postingan di media sosial.

Penyanyi Siti Sarah mengawali kariernya kala menjadi peserta Bintang RTM 2001. Beberapa penghargaan juga pernah disabetnya. Salah satu di antaranya adalah Anugerah Artis Baru Terbaik di Anugerah Industri Muzik 2003.

(wes/mau)